Ćwiczenia na dyskopatię

Ćwiczenia na dyskopatię
4.7 (93.85%) 13 głosy

W leczeniu schorzeń kręgosłupa duże znaczenie mają ćwiczenia fizyczne. W przypadku takiego schorzenia, jak dyskopatia ćwiczenia powinny być dostosowane do jej odmiany. Np. gdy pojawi się dyskopatia szyjna ćwiczenia powinny się różnić od tych, które są stosowane w przypadku dyskopatii lędźwiowej. Warto jest w tej kwestii skonsultować się z lekarzem lub z doświadczonym fizjoterapeutą, który będzie mógł doradzić w tej kwestii.

Ćwiczenia na dyskopatię lędźwiową

Jeśli chodzi o takie schorzenie jak dyskopatia lędźwiowa ćwiczenia rehabilitacyjne powinny mieć charakter mobilizujący, wzmacniający i rozciągający.

Ćwiczenia o charakterze mobilizującym

Ćwiczenia o charakterze mobilizującym, jak sama nazwa wskazuje, mają zmobilizować kręgosłup do prawidłowej pracy. Pierwsze z polecanych ćwiczeń polega na wyprostowaniu nóg po położeniu się na plecach i ułożeniu rąk wzdłuż tułowia. W tej pozycji prawe biodro przyciąga się jak najbliżej prawego ramienia, by następnie przesunąć to biodro w drugim kierunku i przyciągnąć lewe biodro. Drugie ćwiczenie rozpoczynające się również w pozycji na plecach, polega na zgięciu nóg w kolanach oraz przysunięciu do pośladków stóp. W ten sposób ćwiczy się oddychanie. Przy wdechu podnosi się odcinek krzyżowy kręgosłupa, a przy wydechu opuszcza się go. Każde z ćwiczeń o charakterze mobilizującym warto jest powtórzyć w jednej serii po minimum 10 razy.

Ćwiczenia o charakterze wzmacniającym

W przypadku ćwiczeń wzmacniających można wyróżnić dwa z nich, które zasługują na szczególne uznanie. Oba rozpoczyna się od pozycji wyjściowej, w której leży się na plecach. Pierwsze ćwiczenie polega na skrzyżowaniu przedramion za głową. Następnie prostuje się nogi i unosi miednicę wraz z kością ogonową do góry, a po napięciu pośladków także barki i ramiona. Ćwiczenie wymaga ogromnego samozaparcia, ale po pewnym czasie można dojść do sporej wprawy. Powtarza się je 5-6 razy.

Drugie ćwiczenie, które także rozpoczyna się z pozycji leżącej, polega na skrzyżowaniu ramion na klatce piersiowej oraz na zgięciu nóg w kolanach. W takiej pozycji należy unieść obręcz barkową i głowę, starając się dotknąć brodą klatkę piersiową przy jednoczesnym nacisku piętami i krzyżem na podłogę. Liczba powtórzeń powinna być podobna, jak w przypadku pierwszego ćwiczenia.

Ćwiczenia rozciągające

Ćwiczenia rozciągające na dyskopatię lędźwiową, podobnie jak to jest w przypadku ćwiczeń mobilizujących oraz wzmacniających, rozpoczynają się z pozycji na plecach. Pierwsze ćwiczenie polega na położeniu jednej nogi prosto i zgięciu drugiej w kolanie. Tą nogę, która jest ugięta, należy objąć dłonią i przyciągnąć do klatki piersiowej. Następnie taką nogę się prostuje i stara się przyciągnąć jednocześnie palce od stóp jak najbardziej do siebie, pozostając w takiej pozycji przez 5-7 sekund.

Drugie z ćwiczeń polega z kolei na położeniu rąk wzdłuż tułowia i uniesieniu wyprostowanych nóg, by po objęciu ich pod kolanami, przyciągnąć je w taki sposób, żeby pośladki oderwały się od podłogi. Każde z ćwiczeń warto jest powtórzyć około 10 razy.

2 thoughts on “Ćwiczenia na dyskopatię

  1. Alwin

    Jak pojawia się dyskopatia ćwiczenia trzeba rozpocząć jak najszybciej. Oczywiście najlepiej byłoby ćwiczyć jeszcze zanim w ogóle dyskopatia się zacznie objawiać, ale wiadomo jak jest. Nie ma jednak co czekać i powinno się ćwiczyć jak najprędzej.

    Reply
  2. Zoja

    Bo ćwiczenia na dyskopatię powinny opierać się na kilku różnych działaniach. Jedno z nich to wzmocnienie mięśni okalających kręgosłup, ale ważne jest też rozciąganie. W wielu przypadkach ćwiczenia przy dyskopatii są jednotorowe, ale nie można popełniać tego błędu, bo konsekwencje będą takie, że dyskopatia może się wcale nie zatrzymać i będzie tylko gorzej.

    Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *